woensdag 21 juli 2010

Wat is een slechte collega?

Iedereen kan wel een beschrijving geven van een slechte collega en ik denk dat al die beschrijvingen veel overlap hebben. Ik wil nog een type toevoegen die niet zo voor de hand ligt: iemand die erg traag werkt en veel meer uren declareerd dan zij daadwerkelijk werkt.

Twee weken geleden heb ik voor het eerst, bij baantje drie, lab werk gedaan. Het hoofd ging op vakantie en ik was alleen met de bewuste collega. Plantjes poten, zoals ik dat noem. Zij was al begonnen en ik gebruikte het door haar gemengde grond. Ik start aan mijn eerste tray, maak deze af en loop weer naar haar voor de volgende bulk grond. Haar tray was nog niet af. Mijn tweede tray is af, loop weer naar haar en haar tray is nog steeds niet af. Hmm... Ben aan het einde van mijn derde tray en zij is net klaar met haar eerste. Dat triggerde mijn aandacht.

Vanaf dat moment heb ik opgelet hoe hard zij werkte en hoe zij in godsnaam zo traag kon zijn. Het viel mij toen ook op dat zij vaak weg was. Dat viel mij trouwens al eerder op toen ik veldwerk deed en af en toe op het lab kwam. Dan was zij namelijk altijd op het kantoor en zag ik altijd iets op haar scherm wat niets met werk te maken had. Hoe dan ook, ik ben ook gaan letten op de tijd waarop zij aanwezig is. Schokkend! Dit is haar normale ritme van een werkdag:

9.00u - komt op het werk en gaat achter de computer o.a. mail bekijken, dat is duidelijk een werkactiviteit. Stel je voor dat het labhoofd jouw gemaild heeft...terwijl dat labhoofd 1 meter van je vandaan zit.

9.30u - begint met werken, althans, ze komt uit het kanoor en gaat nog even nadenken wat ze doet. Vaak stelt ze een grote klus eerst nog 10 minuten uit door naar de w.c. te gaan of om iets onbenulligs te doen. Bijvoorbeeld kijken of de planten water nodig hebben, terwijl die de avond daarvoor al water hebben gehad.

11.00u - Na 1,5u 'noeste' arbeid gaat ze pauze nemen. In die 1,5u doet ze overigens niet veel. 1/2 tray plantjes gepoot. Dat betekent dat ze 50 plantjes in de grond heeft gestopt. Dat is dus bijna 2 minuten per plantje. Probeer thuis eens twee minuten te besteden aan het uit de grond halen van een plantje en 'm 50cm verder weer terug in de grond te stoppen.

11.30u - Pauze is over en gaat weer keihard aan de slag. Overigens heel typisch. De helft van haar pauze bestaat uit patiencen op de computer.

12.30u - Sjezus, nu heeft ze alweer een uur gewerkt! En haar tray-tje is net af. Misschien dat je nu van haar immense lichaam 1 ml zweet zou kunnen verzamelen. Nu ik er over nadenk wel meer, maar ik zou bijna omvallen van de kou. Nee wacht eens even. Als ik verplicht zo traag moest werken, dan zou ik oververhit raken van frustratie.

14.30u - Ja, jaja. Dit is de grote pauze. Vaak gaat ze sporten. En dat is nodig ook. Dat is eigenlijk het enige positieve aan deze lange pauze. Als ze niet gaat sporten, dan heeft ze wel een 'sociaal' iets. Vaak gaat ze weg en komt dan een uur later terug om te gaan lunchen, mailen, patiencen. Hoe dan ook, ze neemt twee uur. En ze begint weer aan een nieuwe tray.

16.00u - Alweer 1,5u gewerkt. Pfffff... de mail roept weer. Overigens zit ze in haar pauze ook te zoeken naar banen. Lijkt mij wel nodig.

16.30u - Nog even 30 minuten werken om iets af te maken. Soms maakt ze zelfs extra uren door tot 17.30u door te gaan! WAUW!

Nu is zij met vrijwel alles zo traag als stront. Ook met zeven van grond is zij minimaal 2,5 keer langzamer dan ik. Zoekt ze overal excuses om trager te zijn, loopt ze graag rond om problemen op te lossen die er niet zijn, of wat niet haar probleem is, etc. Overigens, kan ze wel snel zijn, als je opzettelijk 1 meter van haar vandaan hetzelfde werk gaat doen. Dat heb ik dus 1 dag geprobeerd, helaas werk ik maar 2 dagen in de week voor dit project.

Ze werkt dus per dag z'n 4,5u. Officieel werkt ze dan 5u, want ik heb geleerd dat je twee pauzes van 15 minuten mag hebben in de tijd van de baas. Dus op een lange dag werkt ze 5,5u. Nu denk je natuurlijk dat zij een parttime contract heeft. Nee, ze heeft een contract voor 36,5u. Ze hoeft geen uren te schrijven want ze krijgt gewoon iedere maand het loon voor 36,5u per week. En ze denkt ook dat ze dat werkt! Niet alleen dat, maar ze heeft volgens haar 39 overuren gemaakt in 3 maanden tijd! En ze heeft naar eigen zeggen nog 40 vakantieuren opgebouwd in die drie maanden. Zit ze tegen een andere collega op te scheppen dat ze dat niet meer op kan maken en dat het haar altijd overkomt dat ze die uren voor het einde van haar coontract niet opmaakt.

Ik geloofde niet wat ik hoorde. Ik krijg dus de helft van haar geld, maar doe in die twee dagen meer dan zij in een week.

Oja, en ze wil graag een vast contract, maar krijgt die nergens. Goh, wat vreemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten